Het verhaal van de begeleiders

Wat een geweldige succesverhalen hebben wij gelezen. Hoe zorgen jullie dat de deelnemers hun eigen doelen bereiken? 

"Ja, dat is echt geweldig en wij zijn ook super trots op onze deelnemers! Wat wij vooral doen is aan elke activiteit die de deelnemers doen een leercomponent koppelen, dit zal ik zo verder uitleggen maar de basis is bij ons een veilige basis. Iedereen moet zich veilig voelen bij ons op de boerderij en daarna is het belangrijk om te kijken naar wat iemand kan."

En hoe doen jullie dit dan?

"Ik zal even een voorbeeld geven. Bij het project met de vogelhuisjes ((een project voor de gemeente om vogelhuisjes te maken om daarmee meer vogels aan te trekken die de eikenprocessierupsen opeten) maken wij onze deelnemers verantwoordelijk. Dus de deelnemers gaan met de opdrachtgever aan tafel. Ze bespreken hoe bij het ophalen van de
vogelhuisjes door de klanten zaken worden geregeld als de ontvangst van die klanten met een kopje koffie of thee en waar zij moeten parkeren.  Dit brengt natuurlijk spanning met zich mee, maar is heel leerzaam en uitdagend. Hier begeleiden wij de deelnemers mee. Naar deze intrinsieke motivatie zijn wij op zoek. Want je wilt toch dat de uitgiftedag goed geregeld is? Als je deze intrinsieke motivatie weet te vinden dan kun je hele grote stappen maken. "

"Overal een leercomponent aan koppelen."

"Een ander voorbeeld is de moestuin. De gewassen die worden verbouwd, worden verkocht aan een klant en de deelnemers regelen dit. Ze mogen het zich eigen maken en dat is zo leuk en daar zie je ook dat ze hierdoor enorm groeien. De deelnemers moeten niet alleen een zaadje in de grond doen, ze moeten daarna ook de krop sla naar de klant brengen. Voelen wat verantwoordelijkheid met je doet en hiervan leren. Wat voor een kleren moet je aan als je naar een klant gaat? Natuurlijk doen wij ook standaard werk, zoals houtbewerking en het verzorgen van de dieren. Maar die leercomponenten hebben wij er altijd bij. De deelnemers worden bij ons echt eigenaar van hun project. Wij vinden het belangrijk dat zij dat eigenaarschap ook zelf voelen."