Het verhaal van de begeleiders

Wat een geweldige succesverhalen hebben wij gelezen. Hoe zorgen jullie dat de deelnemers hun eigen doelen bereiken? 

"Ja, dat is echt geweldig en wij zijn ook super trots op onze deelnemers! Wat wij vooral doen is aan elke activiteit dat de deelnemers doen een leercomponent koppelen, dit zal ik zo verder uitleggen maar de basis is bij ons een veilige basis. Iedereen moet zich veilig voelen bij ons op de boerderij en daarna is het belangrijk om te kijken naar wat iemand kan."

En hoe doen jullie dit dan?

"Ik zal even een voorbeeld geven. Bij het project met de vogelhuisjes (project om vogelnestjes te maken en uit te delen aan klanten) maken wij onze deelnemers verantwoordelijk. Dus de deelnemers gaan met de opdrachtgever aan tafel, regelen de parkeerplaatsen, cake, drinken en dat de klanten goed worden ontvangen.  Dit brengt natuurlijk spanning met zich mee maar is heel leerzaam en uitdagend. Hier begeleiden wij de deelnemers mee. Naar deze intrinsieke motivatie zijn wij op zoek. Want je wilt toch dat de uitgiftedag goed geregeld is? Als je deze intrinsieke motivatie weet te vinden dan kun je hele grote stappen maken. "

"Overal een leercomponent aan koppelen."

"Een ander voorbeeld is de moestuin. De gewassen die worden verbouwd worden verkocht aan een klant en de deelnemers regelen dit. Ze mogen het hun eigen maken en dat is zo leuk en daar zie je ook dat ze hierdoor enorm groeien. De deelnemers moeten dit zaadje in de grond doen en zullen ook deze krop sla naar de klant moeten brengen. Voelen wat verantwoordelijkheid met je doet en hiervan leren. Wat voor een kleren moet je aan als je naar een klant gaat? Natuurlijk doen wij ook standaard werk zoals houtbewerking en de dieren verzorgen maar wij hebben die leercomponenten er ook bij, het eigenaarschap voelen. "